maandag 31 juli 2017

Wat zou jij doen? Investeren of sparen..

Lieve lezers. Tja.. een heikel punt. Met de weinige rentes op de bank, kregen wij ineens het idee om een flinke investering te doen. We mogen maar een bepaald percentage op alle 'schulden' aflossen, dus als je dat hebt gehad, dan moet je het sparen. Of uitgeven, maar dat doen we liever niet!

Al jaren, echt jaren, dromen wij van een huisje in het buitenland. Niet ver weg hoor, 'gewoon' in de Belgische Ardennen, Duitsland of misschien wel Noord-Frankrijk. Oké, het liefst in Zweden, maar daar ga je niet zomaar even naar toe. Een huisje om even te ontsnappen aan de dagelijkse gekte en om te ontspannen. Maar ook.. om te verhuren!

Nu willen we het allemaal niet te rooskleurig in zien, dus zitten we alles te wikken en te wegen. Waarom sparen? Waarom investeren? Waarom.. waarom.. waarom?! Nu hebben we de stap gezet om bij twee makelaars een informatief gesprek aan te vragen.
Nu is het wel zo, de huisjes die wij op het oog hebben, kunnen wij zo betalen. We zouden daar geen hypotheek voor nodig hebben. Nu is het natuurlijk wel in een keer een klap geld, maar aan de andere kant denken we: het kan maar beter vaststaan in vastgoed dan dat we het op de bank zetten tegen 0.01% rente.

Maar aan de andere kant.. sparen heeft ook zijn voordelen. Als er zich iets voordoet, kunnen we het ineens kopen/maken/afbetalen. Als het eenmaal in een huisje zit, heb je daar natuurlijk ook - verborgen - kosten aan. Als je het huisje verhuurt, levert het ook wel weer geld op - en het hele belastinggedoe.

Het zou echt moeten gaan om een (vakantie)huisje om niet permanent te bewonen door ons zelf.
We twijfelen echt heel erg. We hopen binnenkort iets te horen van de makelaars, zodat we eens concreet kunnen gaan babbelen over hoe en wat.

Wat zou jij doen? En wat zouden jou voor- en nadelen zijn?

20 opmerkingen:

  1. In sommige steden en dorpen kan het ook lucratief zijn om in garageboxen te investeren. Is ook altijd veel vraag naar, zelf in het kleine dorpje waar ik woon zie ik regelmatig die vraag op FB terug.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. O, daar hadden we nog helemaal niet aan gedacht. Leuk om zo eens tot nieuwe inzichten te komen. Ik ga me er eens in verdiepen!

      Verwijderen
  2. Wij hebben er ook wel eens over gedacht. Maar zo'n huisje heeft ook onderhoud nodig en we zagen onszelf al telkens daar klussen ipv vakantie houden. Toch denk ik wel dat het een goede investering kan zijn. Ik ben benieuwd wat jullie gaan doen!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, klussen hoort er nou eenmaal bij, maar dat is zeker een punt waar we tegenaan lopen. Ik ben ook heel benieuwd wat we gaan doen!

      Verwijderen
  3. Wij hebben 15 jaar geleden een oud boerderijtje in Frankrijk gekocht, we gebruikten het voor onze vakantie's en we wilden hier gaan wonen als mijn man met pensioen kwam en dat hebben we ook gedaan en ik heb er geen seconde spijt van gehad. Waar je wel rekening mee moet houden zijn kosten, energiekosten, belastingen, onderhoud, dat vond ik op den duur wel vervelend, wij hadden het geluk dat mijn oudste dochter met een Fransman getrouwd is en in de buurt woont, als we er niet waren zorgden ze voor het huis, bijv met vorst, storm etc. Helaas is mijn man vorig jaar overleden dus woon ik hier nu alleen, ik zou niet meer terug willen, ik ben dol op mijn huis, de rust, de stilte en de prachtige natuur. Ik woon in Noord Frankrijk, de Haute Marne, ongeveer 4,5 uur rijden van Maastricht. Veel succes!!!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wat een mooi verhaal Adriana. Wel jammer om te horen van je man :(

      Hebben jullie het huis in het verleden wel verhuurd? Of gewoon echt voor eigen gebruik?

      Verwijderen
  4. Ik zou een huisje in het buitenland niet direct zien als een investering, eerder als een uitgave. Het gaat je inderdaad ook nog geld kosten aan onderhoud, belastingen e.d. (Je moet het trouwens ook gewoon bij de inkomstenbelasting opgeven als vermogen in box 3).

    En ja, het kan dus zijn dat je zegt: heerlijk, wat een goede keuze om ons geld hier aan uit te geven!

    Maar ik zou het niet zien als een belegging of investering.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Daar staan we bij stil, de kosten voor onderhoud, belasting, etc. We zitten erg te twijfelen. Van een makelaar hebben we al bericht en daar vragen we wat meer informatie op!

      Verwijderen
  5. @ Petra H: qua vermogensrendementsheffing is het zo dat er een vrijstelling is voor onroerend goed in het buitenland, je moet natuurlijk wel lokaal belastingen betalen. Overigens denk ik dat mensen zich in het algemeen totaal verkijken op de kosten en investeringen die zo'n huisje met zich meebrengen (en huurders zijn vaak minder netjes met je huis dan jezelf), dus ik ben het verder met Petra eens, het is een uitgave en geen investering.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Daar hebben we inderdaad aan gedacht. Daarom hebben we bij verschillende partijen informatie opgevraagd, want we willen alles van te voren helemaal duidelijk hebben!

      Verwijderen
  6. Gerard Hormann heeft daar geregeld over geschreven meen ik. Manlief is hier eenverdiener en we mogen tot 20% per jaar op onze hypotheek aflossen. Kortom; dat krijg ik nooit voor elkaar natuurlijk :). Daarnaast mag je als fiscale partners een halve ton aan spaargeld hebben, dus voorlopig kan ik nog wel even doorsparen voordat ik dat allemaal bij elkaar heb.
    Ik zou dan eerder een 'opknapcaravan' ofzo in de buurt kopen. Manlief is een handige klusser, dus dat je eerst geregeld 's avonds aan de gang gaat en daarna een weekend erheen en wat klusjes steeds. We wonen echter op de Veluwe, dus veeeeel animo hier voor vakantiehuisjes. Voor nu hebben we genoeg aan ons eigen huis waar we lekker steeds klussen enzo, dus ik ga het niet erbij aanhalen :)
    Succes jullie!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. De Veluwe is inderdaad heel erg in trek, net zoals hier aan de kust. Aan een caravan hebben we ook gedacht, maar we zijn bang dat we daar sneller op uitgekeken zijn dan een huisje. Dat weten we natuurlijk niet zeker, maar dat denken we.

      Voor nu zijn we twee verdieners en sparen is niets meer waard ;)

      We hebben ook gekeken naar caravans (chalets) hier aan de kust, maar die zijn vaak héél erg verpauperd, dat het bijna zonde is om er een te kopen.

      Verwijderen
  7. Ik zou het absoluut op de beurs beleggen. Voor mij heeft dit er wel mee te maken dat ik nog relatief jong ben als beginnend dertiger. Hierdoor heb ik nog een lange horizon. Zoals anderen al aangeven kan een huisje (in het buitenland) beter als uitgave gezien worden dan als investering. Tevens lijkt het mij persoonlijk niet leuk om altijd naar hetzelfde plekje te gaan. Ergens anders is het ook zo leuk.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik ben nog in de twintig en vriend is net dertig, dus ik denk dat we ongeveer gelijk liggen qua leeftijden. Hoe ben jij begonnen met beleggen? En waar heb je je laten adviseren of ingelezen? Pure nieuwsgierigheid. :)

      Verwijderen
    2. Ik zie je reactie nu pas. Sorry. De leeftijd ligt behoorlijk gelijk dan ja. Zelf ben ik 32 en mijn vriendin is 29.
      Zelf haal ik veel informatie hiervandaan. https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1771673/0
      Hier worden veel interessante dingen besproken en er worden interessante links gedeeld. https://gathering.tweakers.net/forum/list_message/52130593#52130593

      Verder heb ik een aantal boeken gelezen waaronder deze die erg interessant is. http://partnerprogramma.bol.com/click/click?p=1&s=49597&t=p&pid=9200000072731869&f=PDL&subid=9781471164934&name=Unshakeable

      Mocht je nog meer vragen hebben, dan kan je altijd even contact opnemen via info@niettot71.nl

      Verwijderen
    3. Bedankt voor je zeer uitgebreide reactie! Hier heb ik heel veel aan. Binnenkort ga ik me eens inlezen in de wondere wereld van het beleggen.
      Hopelijk brengt het me - ons - tot nieuwe inzichten.

      Als ik vragen heb, hoor je het zeker! Nogmaals dank.

      Verwijderen
  8. Ik kijk altijd Engelse woonprogramma's waarin mensen huizen kopen bij wijze van investering. Daar werkt het dus goed.

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen
  9. investeren in onroerend goed in het buitenland zou ik zelf niet snel doen, zeker niet met wat je allemaal op het journaal ziet i.v.m. bijvoorbeeld bosbranden , stormen en overstromingen, want ben je dan goed verzekerd of gaat je investering zeker in het geval van een bosbrand dan in rook op?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat zijn zeker zaken die we meenemen in de overweging. Binnenkort met een bevriende makelaar eens om de tafel zitten om te kijken wat nu écht belangrijk is!

      Verwijderen

Het kleine gebaar dat geven heet

Wij hadden een koelkast in de schuur. Als backup voor als degene in huis kapot zou gaan. Maar ja, we hebben ook plek nodig in de schuur. In ...