zaterdag 10 juni 2017

Een groentetas?

Hier in de buurt zitten veel (biologische) boederijen/groente- en fruitbedrijven. Nu las ik laatst iets interessants. Bij verschillende boerderijen/kwekerijen/plattelandswinkels kun je een groentetas bestellen. Hè? Precies dat gevoel had ik ook, dus ik ben me er eens in gaan verdiepen.

Groenetas, wat is het?

Zoals de naam al doet vermoeden is het een tas met groenten. Iedere week krijg je een goedgevulde tas met groenten voor een hele week. Bij sommige tassen zitten er ook kruiden bij en bij andere bijvoorbeeld fruit. 

Misschien loop ik erg achter, maar ik had er nog nooit van gehoord! En het idee vind ik erg leuk. Zeker omdat je dan ook eens dingen probeert die je misschien niet zo snel zou kopen. Het leukste vind ik nog dat het allemaal lokale groenten, kruiden  en fruit zijn, biologisch én je eet met de seizoenen mee. 

Per tas kun je aangeven voor hoeveel personen hij moet zijn. Handig als je weet dat er mensen komen eten. 

Maar... hoeveel kost het?

De prijs.. altijd een dingetje. De prijs varieert. 

De goedkoopste groenetas bij ons in de buurt is op basis van 2 personen €8 per week. Hier krijg je genoeg groenten voor een week bij inclusief knoflook. De groenten zijn allemaal biologisch geteeld. 
Als je er fruit bij zou nemen komt er nog €3 per persoon bij. 

Op de tweede plek staat een tas waarbij je een week van te voren te horen krijgt wat erin zit. Mocht je een bepaalde soort groente niet lekker vinden mag je één soort wisselen voor iets anders. In deze tas zit ook een kruid en knoflook. Kosten? €10 per week voor 2 personen. 

De laatste tas heeft hetzelfde principe als de tweede. Alleen zit er een kruid meer in. Deze kost €11.50 per week op basis van 2 personen. 

Overige voorwaarden


Alle tassen kun je ieder gewenst moment starten, maar ook weer stopzetten. Je zit er dus niet aan vast. 

De tassen kun je allen laten thuisbezorgen of zelf ophalen. 

Mijn gedachten over deze tas

De tas heb ik nog niet besteld, maar ik vind het wel een erg leuk idee! Zeker als je eens wat nieuws wil proberen en biologisch met de seizoenen mee wil eten. 
Daarnaast is het niet echt veel geld voor een hele week biologische groenten. Natuurlijk geldt wel: als je het zelf bij de boerderijwinkel haalt, dan ben je minder kwijt, maar voor zo'n tas vind ik het niet duur. Zeker als je naar de prijs per dag kijkt.


Binnenkort ga ik het eens proberen. Ik ben benieuwd!


2 opmerkingen:

  1. Dat is een flink aanbod! Ik vind het ook ideaal maar momenteel zijn wij goedkoper uit als ik zelf bij de bio supermarkt groente en fruit haal.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Je moet wel flexibel zijn qua eetvoorkeuren en voorbereid zijn op toch ook wel veel herhaling van groente (juist omdat het seizoensgroente betreft). Ik heb zelf een tijd zo'n tas gehad (voor vergelijkbare prijzen), maar er zaten toch regelmatig zaken in die in dit huishouden niet (voldoende) werden gegeten en daardoor moesten we toch veel weggeven en soms zelfs weggooien en dat is natuurlijk helemaal niet de bedoeling. Als jullie makkelijke eters zijn zou ik zeggen: doen!
    Zelf heb ik inmiddels een groentetuin en ik vul dit aan met (bio)groenten uit de supermarkt.

    BeantwoordenVerwijderen

Veteranendag 2017 - waarom ga ik?

Vandaag is het weer Veteranendag. Een belangrijke dag voor mijn vriend en mij. Mijn vriend heeft namelijk voor defensie in het buitenland ge...