donderdag 5 januari 2017

Verspilling en milieuvervuiling op het werk

Als ik ergens niet tegen kan, is het verspilling en milieuvervuiling. Bij mij op het werk hebben ze daar best wel een handje van. Vooral van milieuvervuiling dan. Verspilling niet zo heel erg. Als er broodjes uit de kantine niet verkocht worden, dan zijn die broodjes de volgende dag de croutons voor in de soep. Dat vind ik echt ontzettend goed. Niemand die erover klaagt, iedereen weet dat het broodjes van gisteren zijn, gratis croutons en iedereen is blij. Goed opgelost. Maar dan milieuvervuiling. Pfff, vreselijk.

Ik werk in een gebouw met 3 verdiepingen. Op iedere verdieping staan 5 koffieautomaten. Hier kun je dan alles drinken wat je lief is. Het enige probleem (voor mij, maar ook voor vele anderen!): de bekertjes.

Er zijn collega's die voor ieder drankje dat ze drinken (ook al drinken ze de hele dag thee) een nieuw bekertje pakken. Op het eind van de dag staat het bureau vol met een stuk of 15 bekertjes. Ik denk dan: waarom gebruik je voor hetzelfde drankje niet gewoon hetzelfde bekertje, zeker als het thee is. Thuis gebruik je ook niet voor ieder drankje een nieuw glas/nieuwe beker. Althans. Ik niet.

Samen met een paar andere collega's zijn we hierover in opstand gekomen. Ten eerste is het hartstikke duur om steeds nieuwe bekertjes te kopen (van een bepaald merk). Ten tweede: als iedereen nou een mok of thermosbeker meeneemt, dan spoel je hem gewoon om en gebruik je de hele dag dezelfde mok en is iedereen blij.
Met deze collega's (5 van mijn afdeling) hebben we besloten alleen nog maar uit onze thermosbeker te drinken. Gekeken over alleen deze 5 collega's scheelt dat al (met een gemiddelde van 12 bekers op een dag) 60 bekers op een dag, 300 bekers per week en 14.100 bekers per jaar (bij 47 weken werken). Alleen van ons 5!

Ik vind het nogal wat. Vandaag ga ik een mail rondsturen om te kijken wat mijn collega's hiervan vinden. Misschien kan ik iedereen - of tenminste mijn afdeling - zo gek krijgen om allemaal een eigen mok mee te laten nemen. Wellicht staat niet iedereen er bij stil dat er zoveel bekertjes doorheen gaan. Ik hoef niet iedereen mee te krijgen. Nee hoor, maar een paar zou al mooi zijn. Dan heb ik toch weer iets goeds bereikt.


2 opmerkingen:

  1. Ben ben benieuwd wat het op gaat leveren. Vaak zijn ze zich totaal niet bewust van hun gedrag. Of vergeten hun bekertje van bureau mee te nemen en dan staan ze bij apparaat en nemen een nieuwe. Zet in je bericht ook dat die extra paar passen in totaal per jaar tot kilometers kunnen oplopen, in het kader van meer bewegen een goed punt.
    Mijn ervaring is dat eigen mokken toch te vaak vergeten worden aftewassen en dan staan er na een week wel 2-3 te schimmelen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. ik maak schoon op een kantorencomplex van een bank en verzekering maatschappij en verbaas me dagelijks over de verspilling en vervuiling op deze locatie. elke week word er voor personeel fruit besteld en elke week zie ik aan het einde van de week wat er op de 2 afdelingen waar ik werk aan fruit weggegooid word en van mijn collegas hoor ik hetzelfde over hun afdelingen. De hoeveelheden koffie en theebekers zijn enorm en afval word niet echt strikt gescheiden, verder worden er vaak spullen weggegooid die nog prima bruikbaar zijn zoals vazen,glazen en kantoorartikelen enz.Veel kan ik daar niet aan veranderen, maar probeer wel dingen mee te nemen en te hergebruiken ook al mag dat officieel niet zelfs niet als het al weggegooid is

    BeantwoordenVerwijderen

Het kleine gebaar dat geven heet

Wij hadden een koelkast in de schuur. Als backup voor als degene in huis kapot zou gaan. Maar ja, we hebben ook plek nodig in de schuur. In ...