donderdag 12 januari 2017

(Hele) Luxe werkpositie

Daar ben ik weer! Dit keer met een dilemma of eigenlijk een hele luxe positie.

Het zit namelijk zo. Op dit moment werk ik bij een zorgverzekeraar. Het is niet mijn droombaan (dat weten zij ook) en het is al zeker niet waar ik voor gestudeerd heb. Ik ben via-via bij deze baan beland en het bevalt me eerlijk gezegd heel erg goed.
Omdat ik niet wist of ik zou kunnen blijven (na mijn contract), heb ik 1 (!!) sollicitatie gestuurd naar een ander bedrijf en dit was voor een baan waar ik wel voor gestudeerd heb. Nu wil het toeval dat ik dus voor deze baan ben aangenomen.
Toevallig kreeg ik vandaag ook een contract aangeboden bij de zorgverzekeraar, omdat ze héél graag willen dat ik blijf (ik had nog niets over het andere bedrijf laten vallen).

De voordelen van de zorgverzekeraar:

  • Het is op fietsafstand (3 kilometer)
  • Ik 'ken' het bedrijf
  • Veel doorgroeimogelijkheden
  • 32-40 uur contract
  • Geen weekenden/avonden
  • Heel goed salaris
Nadelen:
  • Het is niet mijn droombaan en op dit moment kan ik die binnen het bedrijf ook nog niet te pakken krijgen
  • Soms is het werk wat eentonig

Voordelen andere bedrijf:
  • Ik heb er voor gestudeerd
  • Het is een dynamische omgeving
  • Jonge mensen om mee samen te werken
Nadelen: 
  • Veel reistijd: enkele reis 40 minuten met de auto
  • Geen doorgroeimogelijkheden
  • Matig salaris (i.t.t. wat ik nu heb)
  • In de zomer veel uren, winter minder
  • Alle weekenden/avonden werken

Omdat ik zelf slecht ben in beslissingen nemen, heb ik mijn (schoon)ouders geraadpleegd en uiteraard mijn vriend. Zij zeggen allemaal: blijf bij de zorgverzekeraar. 
Morgen om 12.00 uur moet ik laten weten of ik wil blijven, dus ik heb nog even de tijd om na te denken, maar ik geloof wel dat ik het advies van mijn vriend en (schoon)ouders ga opvolgen. 

Wordt vervolgd.. 

12 opmerkingen:

  1. Het is natuurlijk niet zo simpel maar als ik het zo lees zou ik ook bij de zorgverzekeraar blijven. Succes met je keuze!!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Blijf daar, en je kan verder zoeken. Avonden en weekenden werken is niet zo geweldig. Ik werk wissel diensten in de zorg. Dag diensten zonder avonden zijn een stuk rustiger lijkt me

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik werk in de zorg met veel plezier, maar de weekenden en de avonden en feestdagen werken, wanneer de rest van het gezin thuis zijn, blijven vervelend.
    Ik zou de voor en nadelen punten geven, hoe zwaar ze wegen, aan de hand daarvan een beslissing nemen. Zelf zou ik naar blijven neigen.
    Heel veel succes met je beslissing.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik zou persoonlijk ook kiezen voor je huidige baan. Waarom ga je niet eens het gesprek met je werkgever aan om te kijken op welke termijn er doorgroeimogelijkheden voor jou zijn...

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik zou persoonlijk ook kiezen voor je huidige baan. Waarom ga je niet eens het gesprek met je werkgever aan om te kijken op welke termijn er doorgroeimogelijkheden voor jou zijn...

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hoe dan ook, omdat je 2 aanbiedingen hebt sta je wel sterk in de onderhandelingen ��

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Lastige keuze! Goed dat je de voor- en nadelen al naast elkaar hebt gezet.
    Het valt me op dat veel adviezen gaan in de richting van wat mensen zelf zouden willen. Daar gaat het niet om. Wat wil jij? Waar word jij gelukkig van? Heb je een hekel aan autorijden? Of vind je dat niet zo erg? Ben je gehecht aan je vrije weekenden? Of vind je afwisseling in werktijden juist wel fijn?
    Hoe belangrijk vind jij het om (relatief) veel te verdienen?
    Waarom ben je ooit gaan studeren wat je gestudeerd hebt? Ligt daar echt je hart? Dan zou ik voor de nieuwe baan gaan. Daar kan je nu weliswaar niet doorgroeien, maar dan heb je wel ervaring in het juiste veld. Bij de zorgverzekering drijf je alleen maar verder af van wat je in dat geval wil.

    Kies niet voor wat anderen willen en wat je sociaal het meest acceptabel vindt. Kies voor wat het best bij jou past!

    Lees anders dit e-book ook nog even: http://www.succesvolnaareennieuwebaan.nl/

    Kan nog net voor 12 uur :-)

    Heel veel succes met je keuze!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik kan alleen maar beamen wat Sjoukje zegt.
      Dank je trouwens voor de doorverwijzing naar mijn e-book al zal dat voor 12.00 uur je niet het antwoord geven :-)

      Een nieuwe baan gaat om de inhoud, taken, verantwoordelijkheden maar óók om de randvoorwaarden die jíj belangrijk vindt. En daar vallen salaris, reistijd, avond/weekend werken, doorgroeimogelijkheden ook onder. Het is het totáálpakket. Welke kant wil je op - de kant van je studie of in de richting waar je nu werkt?

      Als de baan op 3 km fietsen was geweest, was het dan makkelijker om voor de nieuwe baan te kiezen? Of waren er dan andere punten die je liever anders had gewild.

      Succes met de keuze, die kunnen wij inderdaad niet voor je maken :-)

      Verwijderen
  8. Jeetje dat is best lastig. Ook omdat je het wel naar je zin hebt in je huidige baan. Het ligt ook erg aan waar je hart ligt. Als je hart ligt bij de baan waar je voor gestudeerd hebt zou ik de reistijd en het lagere salaris voor nieuw nemen.

    Maar als je huidige baan ook goed bij je past en ook behoeftes vervult tsja, dan zou ik er misschien wel blijven.

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ook een andere baan zal eentonigheid met zich meebrengen en reizen en 's avonds en in de weekeinden werken gaan op den duur vervelen (denk ik). Je moet je o.a. altijd voor sociale afspraken afmelden.
    Als je er niet kunt doorgroeien, ga jij je daar na enige tijd aan ergeren, terwijl je bij de zorgverzekeraar deze mogelijkheden wel hebt en er ook nog eens een beter salaris verdient.
    Ik zou - voorlopig in ieder geval - blijven en afwachten of er toch nog een baan op je af komt die beter bij je studie past.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Alleen van werk veranderen als die andere baan je droombaan is. Je bent nu wellicht geneigd de nadelen van de nieuwe baan wat te onderschatten, maar dat is juist wat je gaat nekken als het daar even niet lekker loopt. Je huidige baan lijkt toch meer voordelen te hebben, maar als het wat saai is, kan dat ook op den duur problemen gaan geven. Ik wens je veel wijsheis bij het kiezen. :)

    BeantwoordenVerwijderen

Al onze aangevraagde vakantiedagen zijn goedgekeurd!

Een unicum: mijn vriend en ik hebben in 2018 dezelfde vakantiedagen aangevraagd en het is gelukt: we hebben alle dagen die we gevraagd hebbe...