vrijdag 4 november 2016

No knead bread - super makkelijk broodrecept

Ik houd van brood. Super vers, het liefst heel knapperig en met een lekkere smaak. Ik dacht altijd dat brood ontzettend moeilijk was om zelf te maken, totdat ik het recept van no knead bread tegenkwam. Oftewel brood zonder kneden. Letterlijk! Je hebt maar 4 ingrediënten nodig en een beetje tijd. Je bent ongeveer 4 minuten van de tijd zelf bezig met dingen doen. O, en een gietijzeren pan heb je ook nodig, bij voorkeur met deksel. Als je geen pan met deksel hebt, gebruik je gewoon aluminiumfolie. Ik gebruikte gewoon mijn oude - gekregen - Creuset pan.

Wat heb je nodig voor dit masterbrood?
- 3 cups tarwebloem (ik heb zelf van die USA cups om te meten, maar je kunt ook gewoon een kopje gebruiken)
- 1 1/2 cup water (koud)
- 1/4 teaspoon gist
- 1 1/2 teaspoon zout

Ik dacht: hoe kan dit in hemelsnaam nou een brood worden? Wonderbaarlijk genoeg lukte het heel goed.

Mix alle droge ingrediënten met elkaar in een kom en voeg het water toe. Roer alles goed door en dek de kom af met een theedoek/plastic folie/iets anders, net wat je hebt. Laat het deeg 12 tot 18 (!!!) uur rijzen op kamertemperatuur. Als het goed is gaat het heel erg bubbelen en ziet het er nat uit.



 Schraap nu het deeg uit de kom en leg op een goed bebloemd aanrechtblad. Strooi nog wat extra bloem over het deeg en vouw het 3 x dubbel. Hierna maak je een bol door als het ware het deeg steeds naar onder te vouwen. Nu ga je ook de oven voorverwarmen mét de pan (EN DEKSEL) er in tot 225 graden.


Bestuif nog een keer met bloem en leg een plastic folie eroverheen. Laat nog een half uurtje rusten en leg de bol op een bakpapiertje. 


Maak 2 (of geen, of meer) inkepingen in de bol en bestuif nog een keer met bloem. Leg de bol met het bakpapiertje in de pan en doe het deksel erop. Laat 30 minuten bakken in de oven. 


 Na 30 minuten ziet het er zo uit. Zet het geheel nu terug in de oven ZONDER deksel en laat nog 15 minuten bakken om krokant te worden.


Uiteindelijk ziet het er zo uit en is het hartstikke lekker. Lekker met roomboter en zeezout en genieten maar.

5 opmerkingen:

  1. Ik ken hem wel maar heb 'm nog nooit gemaakt. Maar mijn andere broden (uit blik, op de steen, gist, desem, en noem maar op) zijn nog niet naar ieders wens dus misschien toch maar eens gaan doen. Deze ziet er wel heel lekker uit en dat bakpapier vind ik een heel goed idee! bakt de onderkant wel lekker ondanks het papier?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Zeker, de onderkant is even krokant als de bovenkant. Het is echt een aanrader!

      Verwijderen
    2. Heb m gemaakt en hij is goed gelukt! Nu ga ik m met een deel meel maken en hopen dat dat ook lukt want dat vind ik lekkerder.
      Vond deze wat smakeloos

      Verwijderen
  2. Ziet er superlekker uit! wil het ook eens proberen, maar hoeveel moet ik nemen in nederlandse maten? bv 3 mokken bloem? 1,5 mok water? en doe je dan verse gist? hoeveel en zout een theelepel? sorry voor de domme vragen. Gr. Anne

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja inderdaad, gewoon cups omzetten naar mokken (of kopjes), komt ongeveer op hetzelfde neer. Ik gebruik droge gist, omdat dat makkelijk met die maatjes af te wegen is. Een theelepel zout inderdaad! Klinkt veel, maar het is wel echt nodig. Heel veel succes Anne, het gaat gegarandeerd lukken!

      Verwijderen

Goedkoper TV en Internet - de aanbieding die ineens wél kon en zelfs beter is!

Ja lieve lezers, wij hebben weer een enorme besparing in ons budget. Ons contract bij onze TV- en internetaanbieder liep af, dus we gingen k...